Made with your own love!

zaterdag 7 november 2015

DIY - Wordbanner Merry XMAS


Wordbanners zie je tegenwoordig in allerlei varianten. Maar wist je dat je deze ook heel makkelijk zelf kunt maken? Enige wat je nodig hebt is een printer, stevig zwart karton, splitpennen (allebei bij de Bruna), potlood, liniaal en een 3Dschaartje (Action). Levert je een leuk middagje knutselen op en uiteraard het plezier om iets made with your own love in huis te hebben hangen! Zelf vond ik het een leuke en eenvoudige kerstversiering. Deze maand zullen er meer DIY voor kerstversieringen voorbij komen. Dit jaar wil ik het wat sober houden, zonder veel glitters, kerstballen en tierelantijntjes. Ik ga voor groen, hout, kant en veel kaarsjes. Liever dus wat decoratie die wat langer kan blijven staan. Zo heb ik er veel langer plezier van! :)

De letters heb ik in Word gemaakt. Gebruik hiervoor het lettertype 'Gill Sans MT Condensed'. Een aantal letters heb ik zowel in hoofdletters als kleine letters. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de letters a en e. Afhankelijk van de tekst kies ik dan of ik een hoofdletter of kleine letter wil. Een kleine letter kan soms net wat speelsheid aanbrengen in de wordbanner.
Voor de kleine letters gebruik je lettertypegrootte 700. Voor de hoofdletters lettertypegrootte 510.

De letters print je uit op gewoon A4 papier en knip je uit. Nu je de letters hebt kun je de 'stroken' erboven maken. Hier zitten de letters aan vast. De letter wordt dus één geheel met de strook.
Voor deze grootte van letters heb je een strook van 13 cm. lang nodig en 1.5 cm. breed. De hoeken rond je af, zodat er geen puntjes uitsteken als je de letters aan elkaar vast maakt. De letters heb ik overgetrokken op karton. De strook plaatste ik er boven. Dit zijn mijn voorbeeldletters. Ze zijn stevig en ik kan ze altijd opnieuw gebruiken als voorbeeld om over te trekken.
Let er bij het 'koppelen' van de letter aan de strook op dat de letter in het midden zit. Een L zal bovenaan meer naar links zitten dan precies in het midden. Dit komt doordat de letter onderaan breder is. Doe je de bovenkant wel in het midden dan zal hij in het geheel van de wordbanner niet op een zelfde afstand zitten van de andere letters.

Als laatste maak je met een mesje of je 3Dschaartje kleine sneetjes in de uiteindes van de stroken waar wat de letters aan vast zitten. Hier kun je de splitpennen door heen steken. De knopjes van de splitpennen heb ik zwart geverfd, zodat je ze niet zo goed ziet.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het 'koppelen' van de letter met de strook gelijk op het zwarte karton te doen. Je hebt dan geen stevige voorbeeldletters, maar als je maar één keer een wordbanner maakt is dat geen probleem. En natuurlijk print je dan alleen de letters uit die je nodig hebt ;-).

Zo simpel kan het maken van een wordbanner zijn! En het leuke is dat je hem altijd weer kan gebruiken! :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten